Oefenprogramma's en stretching

Oefentherapieprogramma's kunnen zich richten op spierkracht- en/of uithoudingstraining in een fitnesscentrum of bij de kinesitherapeut. Vanzelfsprekend bestaan er combinatievormen of kan er (thuis) geoefend worden met behulp van eenvoudige en betaalbare materialen zoals elastische rekbanden (variërend in weerstand), losse gewichten of door gebruik te maken van het lichaamsgewicht in specifieke houdingen. Voor elke oefentherapie wordt een uitvoering van 2-3 maal per week aangeraden.

Bij uithoudingstraining is het belangrijk om tijdens de trainingsopbouw de mate van vermoeidheid te observeren en het hartritme waarbij geoefend wordt. Het is niet de bedoeling dat je thuis niets meer kan doen omdat je hard getraind hebt.

Bij spierkrachttraining wordt aangeraden om de nadruk te leggen op het uitvoeren van een groter aantal herhalingen (spieruithouding) in plaats van op de grootte van het gewicht zelf. Bijvoorbeeld bij wandelen is het doel om langer te kunnen stappen (vergroten van het aantal stappen en dus de wandelafstand). Ook kunnen te grote gewichten leiden tot abnormale bewegingspatronen en een nefaste verhoging van de spierspanning.

Stretching is bij elke vorm van oefentherapie belangrijk om de spieren in een zo lenig mogelijke toestand te brengen of te behouden. Dit is belangrijk, daar verhoogde spierspanning vaak optreedt bij MS, zeker bij inspanning. Spierspanning komt typisch voor in welbepaalde spieren zoals de kuitspieren of kniestrekkers, die bijgevolg na oefenen zeker gestretcht moeten worden.

Richtlijnen voor stretching

Steun online

U kan de MS-Liga Vlaanderen o. a. steunen door een onlineschenking.

Voor giften vanaf 40 euro ontvangt u van ons een fiscaal attest.

Steun ons

Vragen?

Aarzel niet om ons te contacteren.