Ik voel mij niet vrolijk en twijfel aan mezelf. Bij wie kan ik terecht?

Ik voel mij niet vrolijk en twijfel aan mezelf. Bij wie kan ik terecht?

Er zijn verschillende antwoorden mogelijk op je vraag. Hieronder krijg je het overzicht waarmee je aan de slag kan gaan. Toch nog vragen? Contacteer dan de maatschappelijk werker.

Psycholoog - psychotherapeut - psychiater - cognitief trainer

psycholoog

Een therapie kiezen

De diagnose MS kan een zeer grote impact hebben op zowel jezelf als patiënt als jouw directe omgeving/gezin. Iedereen wordt geconfronteerd met het chronisch karakter van de ziekte, die ook nog eens een onvoorspelbaar verloop kent. Hierdoor wordt er een groot beroep gedaan op psychische copingstrategieën (= de wijzen waarom iemand reageert op stressvolle situaties of problemen). Er kunnen steeds nieuwe aanpassingen nodig zijn of verlieservaringen optreden. Hulp van een psycholoog, psychotherapeut, psychiater of cognitief trainer biedt vaak ondersteuning.

Of een therapie voor jou goed werkt of niet hangt voor een groot deel af van het feit of het ‘klikt’, wat je alleen maar kan ervaren tijdens de therapie zelf. Vraag bij een eerste consultatie gerust uitleg over de werkwijze. Stel samen een plan op en maak afspraken over onder andere het doel van de therapie, de aanpak, de frequentie van de gesprekken en de verwachte duur van de therapie. In de psychotherapie bestaan verschillende ‘richtingen’. Klik op deze link om meer te weten te komen over deze richtingen.

Een therapeut kiezen

Het is belangrijk om het hoofd te bieden aan de verschillende klachten en pijn zodat je op een positieve manier kan omgaan met jouw gezondheid. Deze processen kan je stimuleren door jouw cognitieve vaardigheden aan te sterken. Om voor jezelf een oordeel te vormen over de wijze hoe je er in slaagt om te gaan met die klachten, kan je een eenvoudige vragenlijst beantwoorden. Klik hier om de test te doen.

Het trainen van jouw cognitieve vaardigheden zal er toe bijdragen dat jouw positieve kijk op jouw gezondheid kan versterkt worden. Klik hier om meer achtergrond over cognitieve training te krijgen.

Tips

Oncontroleerbare gedachten en twijfels (negatieve emoties die zorgen dat je onzeker over iets bent) doen je immers piekeren of geven vaak ook lichamelijke klachten, zoals zweten, buikpijn, hartkloppingen, …). Probeer alvast volgende drie tips uit:

  • Accepteer dat twijfelen er gewoon bij hoort en zorg goed voor jezelf (het is vanzelfsprekend dat MS je leven overhoop gooit zodat je toekomstplannen en perspectieven gaan wankelen).
  • Laat je ego los door je geest te laten rusten (probeer je bewust te worden van wat je allemaal ervaart, zo wordt je ook bewuster dat je aan bepaalde zaken twijfelt).
  • Onderzoek de twijfel (bekijk de moeilijke zaken en situaties eens over een langere periode zodat je kan ontdekken of die twijfel je ook echt belemmert in je ontwikkeling).
  • Ga in de actiehouding (probeer zo actiegericht te blijven zodat twijfel niet verlammend kan werken).

Indien je het gevoel hebt dat je zelf, al dan niet met steun van mensen uit jouw omgeving, er niet in slaagt om je beter te voelen en minder neerslachtig te zijn, zoek dan contact op met een hulpverlener (zie hoger). Indien je meer vertrouwen hebt in jouw huisarts, bespreek je best met hem jouw problemen. Hij zal zeker, samen met jou, gericht op zoek gaan naar een gepaste geestelijke gezondheidshulpverlener. Hulp vragen is geen teken van zwakte maar van kracht: je neemt immers zelf de beslissing om de situatie proberen om te buigen.

Sociale dienst MS-Liga Vlaanderen

Nog niet het juiste antwoord gevonden op je vraag? Heb je hulp nodig?

Neem contact op met een maatschappelijk werker van MS-Liga Vlaanderen.