Wat doet een casemanager van MS-Liga Vlaanderen?

De casemanager...

  • is het aanspreekpunt voor personen met MS, en hun omgeving/netwerk. 

  • is een vertrouwenspersoon die neutraal en objectief is. 

  • is de schakel en begeleider tussen personen met MS en hun zorg- en hulpverleners

  • maakt personen met MS wegwijs in het zorgaanbod en gaat op zoek naar duurzame samenwerkingen.

  • zoekt de juiste persoon die de zorgcoördinatie van personen met MS op zich zal nemen. 

  • voorziet ondersteuning voor personen met MS, zodat hun zorg afgestemd is op wat ze nodig hebben.

Een casemanager werkt op verschillende domeinen namelijk lichaamsfuncties, mentaal welbevinden, zingeving, kwaliteit van leven, meedoen en dagelijks functioneren. Deze levensdomeinen zijn onderdeel van de gezondheidsvisie Positieve Gezondheid, een gesprekstool die we gebruiken om de hulpvraag te verhelderen. 

Onze casemanagers zijn een project gefinancierd door het Riziv.

Wie kan beroep doen op een casemanager?

g

Personen met MS die hulp nodig hebben op het vlak van gezondheid en/of welzijn.

o

Mantelzorgers, naasten of zorgverleners van een persoon met MS in een complexe zorgsituatie.

Onze casemanagers zijn er voor jou

Hoe contacteer je een casemanager?

De dienstverlening van een casemanager is volledig gratis en kan je aanvragen via onze contactpagina.

“Soms word je van het kastje naar de muur gestuurd, het is fijn dat iemand met mij mee kijkt welke diensten er allemaal bestaan en samen met mij die contacten in goede banen leidt.”
lisa quote
Lisa

Hoe verloopt een casemanagementtraject?

1. Eerst contact

Na aanmelding (via de contactpagina) wordt de persoon met MS gecontacteerd door de casemanager van zijn/haar regio om het casemanagement kort toe te lichten.

2. Huisbezoek en actieplan

Tijdens het huisbezoek maken we kennis met elkaar en brengen we de wensen, noden, behoeften en verwachtingen van jou in kaart. Samen (op jouw eigen tempo) bepalen we enkele doelstellingen die we willen behalen. Er staat geen beperking op de duur van het traject noch op het aantal contacten en huisbezoeken. 

3. Tussentijdse opvolging

Het traject wordt tussendoor telefonisch, via e-mail of huisbezoek opgevolgd. Een terugkoppeling over de stand van zaken naar een relevante hulpverlener wordt gedaan met toestemming van de persoon met MS. 

4. Aanduiden zorgcoördinator

Het traject wordt tussendoor telefonisch, via e-mail of huisbezoek opgevolgd. Een terugkoppeling over de stand van zaken naar een relevante hulpverlener wordt gedaan met toestemming van de persoon met MS. 

Bekijk hier een aantal concrete cases

Ben (48) heeft 5 jaar MS.

Ben is alleenstaand en heeft geen kinderen. Zijn traject bij ons startte omwille van verwaarlozing op vlak van zelfzorg en het huishouden.

Inge (62) heeft secundair progressieve MS

Inge heeft al lang MS, maar sinds twee jaar secundair progressief. Omwille van een schrijnende thuissituatie, waaronder mentale beperking van zowel echtgenoot als inwonende zoon, maar ook financiële, relationele en drugsgerelateerde problemen wordt een traject opgestart.

Rudi (48) heeft al 30 jaar MS.

Rudi is dakloos en slaapt in zijn auto. Overdag zit hij in het ziekenhuis. Hij heeft geen werk en weet niet bij welke instanties hij terechtkan. De neuroloog meldt de situatie waarna een traject wordt opgestart.

Sonja (63) heeft al 14 jaar MS.

Sonja's echtgenoot én mantelzorger trekt aan de alarmbel omdat de zorg voor haar te zwaar wordt. Een traject wordt opgestart om de zorg voor Sonja voor alle partijen draaglijker te maken.
leni

De oorsprong van casemanagement

Een driejarig proefproject om in België een geïntegreerd zorgmodel van casemanagement te implementeren.

maatschappelijk werkers

Maatschappelijk werk

Nood aan begeleiding op administratief vlak? Ontdenk wat onze maatschappelijk werkers voor jou kunnen betekenen!