Wat doet een casemanager van MS-Liga Vlaanderen?

De casemanager...

  • is het aanspreekpunt voor personen met MS, en hun omgeving/netwerk. 

  • is een vertrouwenspersoon die neutraal en objectief is. 

  • is de schakel en begeleider tussen personen met MS en hun zorg- en hulpverleners

  • maakt personen met MS wegwijs in het zorgaanbod en gaat op zoek naar duurzame samenwerkingen.

  • zoekt de juiste persoon die de zorgcoördinatie van personen met MS op zich zal nemen. 

  • voorziet ondersteuning voor personen met MS, zodat hun zorg afgestemd is op wat ze nodig hebben.

Een casemanager werkt op verschillende domeinen namelijk lichaamsfuncties, mentaal welbevinden, zingeving, kwaliteit van leven, meedoen en dagelijks functioneren. Deze levensdomeinen zijn onderdeel van de gezondheidsvisie Positieve Gezondheid, een gesprekstool die we gebruiken om de hulpvraag te verhelderen. 

Onze casemanagers zijn een project gefinancierd door het RIZIV. 

Wie kan beroep doen op een casemanager?

g

Personen met MS die hulp nodig hebben op het vlak van gezondheid en/of welzijn.

o

Mantelzorgers, naasten of zorgverleners van een persoon met MS in een complexe zorgsituatie.

Onze casemanagers beantwoorden graag jouw vragen

Hoe contacteer je een casemanager?

De dienstverlening van een casemanager is volledig gratis en kan je aanvragen via onze contactpagina.

“Soms word je van het kastje naar de muur gestuurd, het is fijn dat iemand met mij mee kijkt welke diensten er allemaal bestaan en samen met mij die contacten in goede banen leidt.”
lisa quote
Lisa

Hoe verloopt een casemanagementtraject?

1. Eerst contact

Na aanmelding (via de contactpagina) wordt de persoon met MS gecontacteerd door de casemanager van zijn/haar regio om het casemanagement kort toe te lichten.

2. Huisbezoek en actieplan

Tijdens het huisbezoek maken we kennis met elkaar en brengen we de wensen, noden, behoeften en verwachtingen van jou in kaart. Samen (op jouw eigen tempo) bepalen we enkele doelstellingen die we willen behalen. Er staat geen beperking op de duur van het traject noch op het aantal contacten en huisbezoeken. 

3. Tussentijdse opvolging

Het traject wordt tussendoor telefonisch, via e-mail of huisbezoek opgevolgd. Een terugkoppeling over de stand van zaken naar een relevante hulpverlener wordt gedaan met toestemming van de persoon met MS. 

4. Aanduiden zorgcoördinator

Het traject wordt tussendoor telefonisch, via e-mail of huisbezoek opgevolgd. Een terugkoppeling over de stand van zaken naar een relevante hulpverlener wordt gedaan met toestemming van de persoon met MS. 

leni

De oorsprong van casemanagement

Een driejarig proefproject om in België een geïntegreerd zorgmodel van casemanagement te implementeren.

maatschappelijk werkers

Maatschappelijk werk

Nood aan begeleiding op administratief vlak? Ontdenk wat onze maatschappelijk werkers voor jou kunnen betekenen!