De resultaten van onze bevraging bij personen met MS

De resultaten van onze bevraging bij personen met MS

Begin september 2022 lanceerde MS-Liga Vlaanderen een bevraging voor personen met MS. Met deze vragenlijst wilden we als organisatie onze dienstverlening en activiteiten laten evalueren door personen met MS en nagaan hoe we nog beter kunnen inspelen op hun noden. 616 mensen namen deel aan de bevraging. We geven hieronder een overzicht van de belangrijkste resultaten. 

Met deze bevraging wilden we ook peilen naar de mening van personen met MS die geen lid zijn van MS-Liga Vlaanderen, daarom stelden we de vragenlijst ook open voor niet-leden. Van de 616 mensen die deelnamen aan de bevraging, was slechts 5,7% geen lid van onze organisatie. Op de vraag waarom mensen geen lid zijn van MS-Liga Vlaanderen, komen de antwoorden ‘ik ben niet op de hoogte van de werking’ (34,3%), ‘ik vind het te confronterend’ (11,4%) en ‘ik heb geen behoefte aan contact’ (8,6%) het vaakste terug. Door de beperkte deelname van niet-leden aan de bevraging focussen we in dit artikel op de antwoorden die we ontvingen van leden van MS-Liga Vlaanderen. 

Demografische gegevens respondenten

Mensen met een leeftijd tussen 51 en 65 jaar (46,3%) vormen de grootste groep binnen de deelnemers aan de bevraging. De tweede sterkst vertegenwoordigde leeftijdscategorie is die tussen 36-50 jaar (23,8%). Daarna volgen de 65-plussers (19,6%) en mensen uit de groep 18-35 jaar (10,2%). Er vulden opvallend meer vrouwen (72,8%) dan mannen (27%) de vragenlijst in. 

Deelname aan activiteiten

Bevraging bij personen met MS

MS-Liga Vlaanderen biedt verschillende activiteiten aan voor haar leden en we stelden de deelnemers aan de bevraging de vraag of ze hier al aan deelnemen. Daarop antwoordde de meerderheid (51,3%) dat ze nog niet deelnemen aan activiteiten. We vroegen ook naar de redenen hiervoor. Op deze open vraag kregen we uiteenlopende antwoorden. Sommige redenen kwamen echter steeds opnieuw terug: geen behoefte, geen tijd, moeilijk omwille van de gezondheidstoestand, moeilijk om zich te verplaatsen, aanbod activiteiten niet geschikt (bv. inhoudelijk niet interessant, te ver van woonplaats, niet op juiste tijdstippen), te confronterend of niet genoeg communicatie over activiteiten. 

Als we kijken naar de soort activiteiten waaraan leden deelnemen, dan scoren de informatieve activiteiten (57,6%) en de ontspannende activiteiten (54,1%) het best. Daarna volgen deelname aan gespreksgroepen/lotgenotencontact (30,7%) en activiteiten rond sporten en bewegen (21,6%). 

Tevredenheid over activiteiten

Vervolgens vroegen we per type activiteit hoe tevreden mensen hierover waren. Over het algemeen is de meerderheid van de respondenten tevreden over de activiteiten. Vooral de informatieve activiteiten (46,3% eerder tevreden en 39,3% zeer tevreden), de ontspannende activiteiten (39,7% zeer tevreden en 39,7% eerder tevreden) en de deelname aan gespreksgroepen/lotgenotencontact (35% eerder tevreden en 33,1% zeer tevreden) scoren goed. Bij de andere types activiteiten zoals vakanties voor personen met MS, activiteiten rond sporten en bewegen en activiteiten van de Jongerenwerking zien we het antwoord ‘neutraal’ vaker terugkomen. Mogelijk is het feit dat leden minder vaak deelnemen aan dit type activiteiten een verklaring hiervoor. Het percentage mensen dat als antwoord ‘eerder ontevreden’ of ‘niet tevreden’ kiest, is bij alle types activiteiten beperkt.   

Ondersteuning/begeleiding door sociale dienst

Op de vraag of leden al contact hebben gehad met een maatschappelijk werker, antwoordt 79,6% ja en 20,4% nee. We vroegen ook naar de redenen waarom mensen nog geen contact hebben met een maatschappelijk werker. Daarop kwamen verschillende antwoorden. Als belangrijkste reden wordt aangegeven dat leden er momenteel geen behoefte aan hebben (58,3%). 13% vindt het moeilijk om de stap naar een maatschappelijk werker te zetten. 

We vroegen ook hoe mensen contact hebben met een maatschappelijk werker. Daarbij valt op dat 64,6% contact heeft via een huisbezoek. Daarna volgen contact via e-mail (41,2%), een multidisciplinaire raadpleging (28,6%) en een zitdag (20,2%). 

Op de vraag hoe vaak ze contact hebben met een maatschappelijk werker, antwoordt 62,5% minder dan jaarlijks, 19,3% jaarlijks en 16,1% enkele keren per jaar. We stelden de respondenten ook de vraag hoe tevreden ze waren over de begeleiding van de maatschappelijk werkers. 43,6% is zeer tevreden, 28,6% is eerder tevreden en 22,8% antwoordde neutraal op deze vraag. Slechts een klein percentage van de respondenten is eerder ontevreden of niet tevreden. 

Ondersteuning door een MS-begeleider/buddy/vrijwilliger

Verder kregen de respondenten de vraag of ze al contact hadden gehad met een MS-begeleider/buddy/vrijwilliger. Daarop antwoordde 15,4% ja en 84,6% nee. Aan de respondenten die al contact hadden met een MS-begeleider/buddy/vrijwilliger vroegen we of ze hier tevreden over waren. 43,9% was zeer tevreden, 15,8% eerder tevreden en 36,8% koos voor het antwoord neutraal. 

Aan de personen die nog geen contact hadden met een MS-begeleider/buddy/vrijwilliger, stelden we voor of ze het fijn zouden vinden als een vrijwilliger hen af en toe zou contacteren voor een gesprek en/of om te helpen met praktische zaken zoals begeleiding bij een uitstap. 30,8% antwoordde ja en 69,2% antwoordde nee op deze vraag. 

Aan de slag met de resultaten

Algemene conclusie na deze bevraging is dat de meerderheid van de personen met MS redelijk tevreden is over de dienstverlening en de activiteiten van MS-Liga Vlaanderen. Maar op basis van de suggesties en opmerkingen blijkt dat er zeker nog ruimte is voor verbetering. Zo wensen personen met MS een gevarieerder activiteitenaanbod en dat bij voorkeur in hun eigen regio. Daarnaast valt op dat leden het jammer vinden dat er minder frequent persoonlijke contacten zijn met maatschappelijk werkers.  

We zullen de resultaten intern verder analyseren en bespreken. Samen met de input die we kregen uit gesprekken en focusgroepen met personen met MS en met onze vrijwilligers, zal dit een leidraad vormen om te bepalen waar we met MS-Liga Vlaanderen de komende jaren op zullen inzetten. In de volgende edities van de MS-Link vertellen we hier zeker meer over.  

Nog vragen?

In de bevraging kon je als deelnemer ook aangeven of je graag gecontacteerd wenste te worden door een medewerker van MS-Liga Vlaanderen in verband met een vraag. Niet iedereen noteerde echter zijn contactgegevens. Zit jij nog met een vraag? Neem dan zeker contact met ons op! Bel naar de MS-Lijn op 078 48 20 82 (zonaal tarief) of bekijk op www.ms-vlaanderen.be/contactaanbod hoe je met ons contact kan opnemen. 

Ten slotte willen we alle personen met MS die de bevraging invulden nogmaals van harte bedanken! 

Karolien Van de Velde, verantwoordelijke vrijwilligerswerking & communicatie