Open brief aan de Federale Regering

Ook in 2021 een belastingvermindering van 60% voor giften?

Tal van federaties en stichtingen hebben een open brief opgesteld aan de Federale Regering. In deze open brief pleiten ze ervoor om ook in 2021 een belastingvermindering van 60% voor giften aan een goed doel in te voeren.

Open brief Federale Regering

Sinds de lente van 2020 heeft de coronacrisis enorm veel schade aangericht. Weinig sectoren konden ontsnappen. Ook de verenigingen en stichtingen die ijveren voor het maatschappelijk belang, hebben eronder geleden. Volgens de Barometer van de Koning Boudewijnstichting (november 2020), werd een derde van de verenigingen en stichtingen geconfronteerd met een daling van meer dan 30% van het aantal giften tijdens de eerste 10 maanden van het jaar. Andere beperktere peilingen bevestigen dat het totaalbedrag van giften in 2020 is gedaald.

De crisis is ver van voorbij. Zelfs als een versoepeling allicht zal toelaten dat een aantal fondsenwervingsactiviteiten kan hernemen, kan een economische crisis op de sanitaire volgen en nog verschillende jaren een negatieve impact hebben op onze organisaties. Dit kan op zijn beurt dan weer het vervullen van onze essentiële opdrachten in gevaar brengen.

Een belastingvermindering van 60% op giften?

Daarom dringen wij erop aan dat de Federale Regering een eenvoudige maatregel neemt die een terugval van de inkomsten van onze organisaties kan beperken: de aftrekbaarheid van giften in 2021 verhogen door de belastingvermindering van 45% naar 60% op te trekken. Dezelfde maatregel is vorig jaar gebruikt en heeft toegelaten om met de kop boven water 2020 af te sluiten.

Wij rekenen erop dat de Regering de maatregel zal hernieuwen voor 2021.